The legacy of Miltonic divorce: uniting and putting asunder in Milton, Blake and Yeats

DSpace Repository

A- A A+

The legacy of Miltonic divorce: uniting and putting asunder in Milton, Blake and Yeats

Show full item record

Title: The legacy of Miltonic divorce: uniting and putting asunder in Milton, Blake and Yeats
Author: Martins, Andrey Felipe
Abstract: Durante o seu mandato como senador do Estado Livre Irlandês (1922-1927), W.B. Yeats se envolveu num debate em torno do divórcio, opondo-se à imprensa católica. Argumentando que o divórcio era um direito ganho pelos esforços dos cidadãos da ascendência anglo-irlandesa, então em declínio, o poeta laureado apresentou, para a surpresa dos membros do Dáil, uma defesa do tema em 1925 baseada na prosa de John Milton. Durante sua vida, o poeta setecentista havia, de fato, ganho a fama de ?divorceador? devido a quatro tratados que escrevera a respeito do tema em meados da primeira guerra civil inglesa. Em The Doctrine and Discipline of Divorce, The Jugdment of Martin Bucer, Tetrachordon e Colasterion, Milton defende a dissolução do matrimônio no caso de falhar em criar o ideal cujas principais balizas doutrinais refinaria ao longo de três anos (1643-45). A campanha do divórcio de fato se tornou tão importante para a sua carreira que Milton viria a compor uma das versões mais definitivas da história de Adão e Eva em O Paraíso Perdido (1667). Particularmente sensível para como a instituição do casamento serviu durante a história para suturar com idealizações imaginárias o empecilho fundamental aos laços amorosos que a psicanálise expressa sob a máxima ?não há relação sexual?, o encontro contigente entre os dois poetas no senado irlandês é o ponto de partida desta tese para examinar as ideologias que formam as representações de casamento e divórcio na obra de Milton, William Blake e Yeats.Abstract: During his term as a senator of the Irish Free State (1922-1927), W.B. Yeats became enmeshed in a controversy with the Catholic press concerning divorce. Claiming that divorce was a right gained by the efforts of men of the then-declining Anglo-Irish Ascendency, the poet laureate surprised the members of the Dáil by basing his 1925 defense on the prose works of John Milton. A notorious public man, the seventeenth-century poet had himself been known in his lifetime as the ?divorcer? because of four treatises written during the First English Civil War. In The Doctrine and Discipline of Divorce, The Judgment of Martin Bucer, Tetrachordon and Colasterion, he had defended the dissolution of marriage on the grounds of its failure to create a companionate ideal, whose main doctrinal guidelines were refined in the time span of three years (1643-45). The divorce campaign became, indeed, so pivotal for his career that Milton would compose one of the most successful and enduring renderings of the story of Adam and Eve in Paradise Lost (1667). Particularly attuned to how the institution of marriage has throughout history sutured with imaginary idealizations the fundamental imbalance of amorous liaisons that psychoanalysis expresses with the maxim ?there is no such thing as sexual relationship,? the contingent encounter between the two poets in the Irish Dáil is the point of departure of this thesis to undertake an examination of the ideologies informing the representation of marriage and divorce in the works of Milton, William Blake, and Yeats.
Description: Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2023.
URI: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/252180
Date: 2023


Files in this item

Files Size Format View
PPGI0236-T.pdf 1.944Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar