Title: | Designing L2 pronunciation teaching didactic sequences for brazilian public-school students : a self-reflective analysis |
Author: | Pinho, Adriano Silva Delego |
Abstract: |
Abstract: The present study aimed at integrating three didactic sequences for pronunciation teaching (one per trimester) within the English lessons of sixth-grade students of a public school, taking into consideration their needs as speakers of Brazilian Portuguese as well as the curriculum components present in BNCC and then reflecting upon their implementation, pondering about their affordances and limitations. In order to analyze the results, I, the teacher-researcher, first audio-recorded my impressions over each didactic sequence and then started writing a self-reflection diary. Each didact sequence was divided into five lessons, totalizing fifteen accounts in the self-reflection diary. The main objective of the didactic sequences is to improve students? L2 speech intelligibility, focusing on the words that could hinder their intelligibility in English. The pronunciation activities in the didactic sequences were created following a communicative framework for pronunciation teaching proposed by Celce-Murcia et al. (1996, 2010) and according to what students were learning in class. They were administered close to the end of each school trimester. The results were obtained through my perception over the pronunciation lessons, and showed that despite all the difficulties and limitations found in the classroom, it is possible to work with L2 pronunciation at Brazilian public schools and that pronunciation teaching can help students improve their L2 speech intelligibility within the public-school context. O presente estudo teve como objetivo integrar três sequências didáticas para o ensino de pronúncia (uma por trimestre) nas aulas de inglês dos alunos do sexto ano de uma escola pública, levando em consideração as necessidades deles como falantes do português brasileiro, bem como os componentes curriculares presentes na BNCC, refletindo na implementação das sequências didáticas e ponderando a respeito das possibilidades e limitações de cada uma delas. Para analisar os resultados, eu, professor-pesquisador, áudio-gravei as minhas impressões acerca de cada sequência didática e depois comecei a escrita de um diário de autorreflexão. Cada sequência didática foi dividida em cinco aulas, totalizando quinze relatos no diário de autorreflexão. O principal objetivo das sequências didáticas é melhorar a inteligibilidade dos alunos na fala em L2, focando nas palavras que podem dificultar a inteligibilidade deles em inglês. As atividades de pronúncia nas sequências didáticas foram elaboradas seguindo uma estrutura comunicativa para o ensino de pronúncia proposta por Celce-Murcia et al. (1996, 2010) e de acordo com o que os alunos estavam aprendendo em sala de aula. Elas foram aplicadas próximo ao final de cada trimestre letivo. Os resultados foram obtidos através da minha percepção sobre as aulas de pronúncia, e mostraram que apesar de todas as dificuldades e limitações encontradas em sala de aula, é possível trabalhar com a pronúncia da L2 nas escolas públicas brasileiras e que o ensino de pronúncia pode ajudar os alunos a melhorar a inteligibilidade da fala em L2 dentro do contexto de escola pública. |
Description: | Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2023. |
URI: | https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/247637 |
Date: | 2023 |
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