Foreign language acquisition and digital games playing: a focus on vocabulary development

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Title: Foreign language acquisition and digital games playing: a focus on vocabulary development
Author: Lorenset, Caroline Chioquetta
Abstract: Abstract : The use of digital technological resources, such as smartphones, computers, digital games and applications for educational settings is a quite recent phenomenon (Savi & Ulbricht, 2008). Although recent research emphasizes the importance of integrating technology into the curriculum, its use can only be effective for learning if well integrated in a meaningful way in the classroom (Squire, 2006; Prensky, 2007). Research shows that digital games can assist the teaching and learning process as a whole and, in particular, English as a foreign language (e.g. Gee, 2005; Sykes, 2013; Chik, 2014; Yunditseva, 2015). This investigation aims to characterize both vocabulary development and the use of the digital game The Sims by addressing theoretical bases in the area, and to investigate if and how The Sims can assist vocabulary of English as a foreign language. Theoretical framework is presented to foreground the investigation held in this study, which intends to contribute to a debate on the use of digital games for vocabulary development in English as a foreign language. Data collected involved 19 participants of a public school setting in Florianópolis, where they played 8 gaming sessions using the digital game The Sims. The instruments used were a pre-test, a post-test, a delayed post-test to meet the objective in investigating if digital games can assist vocabulary, as well as narrative writing and two oral interviews to meet the objective in investigating how digital games are perceived to assist vocabulary. Results indicated The Sims as effective for vocabulary acquisition in EFL, since it deals with routine and familiar vocabulary and offers a new virtual life and contextual learning for players.<br>O uso de recursos digitais como smartphones, computadores, jogos digitais e aplicativos para ambientes educacionais é um fenômeno bastante contemporâneo (Savi & Ulbricht, 2008). Embora pesquisas recentes enfatizem a importância de integrar a tecnologia no currículo, seu uso só se torna eficaz para o aprendizado se for bem integrado de maneira significativa na sala de aula (Squire, 2006; Prensky, 2007). Pesquisas mostram que os jogos digitais podem ajudar no processo de ensino e aprendizagem como um todo e, em particular, de inglês como língua estrangeira (por exemplo, Gee, 2005; Sykes, 2013; Chik, 2014; Yunditseva, 2015). Esta investigação tem como objetivo caracterizar tanto o desenvolvimento de vocabulário quanto ao uso do jogo digital The Sims, abordando bases teóricas na área, e investigar se The Sims auxilia no aprendizado de vocabulário de inglês como língua estrangeira. Referencial teórico é apresentado para contribuir na área de uso de jogos digitais para aquisição de vocabulário em inglês como língua estrangeira. Os dados coletados envolveram 19 participantes de uma escola pública em Florianópolis, onde participaram de 8 sessões de jogos usando The Sims. Os instrumentos utilizados foram um pré-teste, um pós-teste, um pós-teste tardio para atender ao objetivo de investigar se jogos digitais auxiliam o vocabulário, bem como a escrita de uma narrativa e duas entrevistas para atingir o objetivo de investigar como os jogos digitais são percebidos como auxílio para aquisição de vocabulário. Os resultados indicaram The Sims como ferramenta eficaz para aquisição de vocabulário em inglês, uma vez que lida com vocabulário rotineiro e familiar e oferece uma nova vida virtual e aprendizado contextual para os jogadores.
Description: Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2019.
URI: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/214600
Date: 2019


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