Resource-based electronic feedback and its effect on the production and perception of the english consonants <r> and <h>

DSpace Repository

A- A A+

Resource-based electronic feedback and its effect on the production and perception of the english consonants <r> and <h>

Show full item record

Title: Resource-based electronic feedback and its effect on the production and perception of the english consonants <r> and <h>
Author: Manfé, Karine Pinto
Abstract: Considerando as dificuldades que os brasileiros aprendizes de inglês têm em produzir e perceber /?/ e /h/como duas consoantes distintas, vinte aprendizes do nível um de inglês foram avaliados com o uso de um teste de produção, um teste de discriminação e outro de identificação, realizados em um laboratório. Dez alunos formaram um grupo de controle e dez alunos formaram o grupo experimental. Inicialmente, os pré-testes foram aplicados para identificar o desempenho dos alunos em cada um dos testes. Em seguida, o grupo experimental recebeu feedback corretivo incluindo recursos áudio/vídeo/ortográficos enviados por e-mail, a fim de verificar o efeito dessa intervenção nos resultados pós-teste. Os dados obtidos nos pré-testes revelaram que ambos os grupos foram bem sucedidos em discriminar /?/ e /h/ como dois segmentos diferentes. No entanto, mais de 90% dos participantes produziram e identificaram /?/ e /h/ incorretamente. Além disso, os resultados do pós-teste revelaram que o grupo que recebeu feedback sobre a pronúncia obteve melhora substancial nas médias de produção e de identificação, com resultados estatisticamente significativos para produção. Além disso, as respostas dos questionários dos participantes revelaram que o feedback com recursos foi considerado útil e apreciado pelos alunos do grupo experimental.Abstract: Considering the fact that many Brazilian learners of English display difficulties in producing and perceiving /?/ and /h/ as two distinct English consonants, twenty level-one learners of English as a Foreign Language (EFL) were assessed with the use of a word reading production test, a same/different discrimination test, and an identification test in a laboratory setting. Ten learners were assigned to a control group, and ten to an experimental group. Initially, pretests were administered in order to identify learners? performances on each test. Then, the experimental group was provided with corrective feedback including audio-video-orthographic resources sent by e-mail in order to verify the effect of this intervention in their posttest outcomes. The data obtained from pretests revealed that both groups were successful in discriminating /?/ and /h/ as two different segments. However, more than 90% of the participants misproduced and misidentified /?/ and /h/. Moreover, post test results revealed that the group receiving feedback obtained the largest mean improvement in the production and in the identification mean scores, showing significant differences for production in statistical tests. In addition, the answers from participants? questionnaires revealed that feedback including self-study resources was considered useful and it was appreciated by learners from the experimental group.
Description: Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2019.
URI: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/214521
Date: 2019


Files in this item

Files Size Format View
PPGI0167-D.pdf 2.615Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar