Title: | Women, leadership and social media: a critical discourse analysis of lean in stories |
Author: | Salles, Lucianna Busato |
Abstract: |
Abstract : This work is concerned with women s decision on career and professional development, especially regarding leadership positions, as addressed in the social network site Lean In. The objective of the study is to investigate language in use in a group of stories published in the site as a form of online participation. The work concentrates on identifying the main topics addressed in the stories, their relation with the notion of leadership, and on how these aspects influence women s decisions in terms of professional choices. Considering the stories as discursive events, the theoretical and analytical perspectives that orient the work is Gender and Language Studies, Critical Discourse Analysis and APPRAISAL Theory, which have contributed to the investigation of the sociocultural aspects that influence the production, distribution and consumption of the texts in social media as well as of the lexicogrammatical choices of the language of AFFECT, which unveils the positive and negatives feelings of the storytellers as realized through language. The results demonstrate that issues regarding women s leadership ambition gap are mainly related to institutional barriers and to the necessary the efforts to minimize socially constructed views that still put women in unequal positions due to sociocultural orders that rule workplaces and work relations. Este estudo trata de questões relacionadas a decisões sobre carreira e desenvolvimento profissional das mulheres, especialmente no que se refere a posições de liderança, tal como abordados no contexto da rede social Lean In. O objetivo do estudo é investigar a linguagem em uso em um grupo de histórias publicadas no site como uma forma de participação online. O trabalho concentra-se em identificar os principais temas abordados nas histórias, suas relações com as questões de liderança e como esses aspectos influenciaram as decisões das mulheres em termos de escolhas profissionais. Considerando as histórias como eventos discursivos, as perspectivas teórico-analíticas que fundamentam o trabalho são Estudos de Gênero e Linguagem, Análise Crítica do Discurso e Teoria da Avaliatividade, que contribuíram para a investigação de aspectos socioculturais que influenciam a produção, distribuição e consumo dos textos nas mídias social, bem como de escolhas léxico-gramaticais da linguagem Afetiva, que revelam os sentimentos positivos e negativos presentes nas histórias. Os resultados demonstram que questões relativas à lacuna de ambição de liderança entre mulheres estão relacionadas principalmente a barreiras institucionais e aos esforços necessários para minimizar noções socialmente construídas que ainda colocam mulheres em posições desiguais devido a ordens sociais que ainda regem os locais e as relações de trabalho. |
Description: | Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2018. |
URI: | https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/205236 |
Date: | 2018 |
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PPGI0134-D.pdf | 1.771Mb |
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