The co-construction of interculturality in the project teletandem Brasil : foreign languages for all

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Title: The co-construction of interculturality in the project teletandem Brasil : foreign languages for all
Author: Schaefer, Rodrigo
Abstract: Abstract : The Internet has had a significant impact on the field of teaching and learning of foreign languages, since it has provided students with virtual contact with speakers of other languages and cultures. Telecollaboration, which can be defined as the use of online technologies for the development of linguistic abilities through interaction with people from different cultures (O?Dowd, 2013), enables language learners to engage themselves in the intercultural dialogue. One mode of telecollaboration is teletandem (Telles, 2015a), which, according to Vassallo (2009), can be characterized as videoconferencing between two interactants who are learning each other?s language. In teletandem, these interactants change their roles: at times as learners of a foreign language and at other times as tutors of their mother tongue or other languages. This qualitative research, grounded mainly on theories which address the intercultural communication (Byram, 1989, 1997; Byram, Gribkova & Starkey, 2002; Filho & Gil, 2016; Gil, 2016; Kramsch, 1993, 1998, 2005, 2006, 2009a, 2009b, 2011, 2013, 2014; Liddicoat & Scarino, 2013; Risager, 2007), aimed at understanding how the co-construction of interculturality took place within the thematic project called Teletandem Brasil: foreign languages for all. In order to achieve this goal, two research questions were outlined: (1) what central aspects hindered the co-construction of interculturality in the teletandem context investigated?; (2) what central aspects favored the co-construction of interculturality in the teletandem context investigated? Different procedures for data collection were adopted with a view to triangulating the data, in the sense that the corpus of this study is comprised of an initial semi-structured questionnaire, reflective diary comments, teletandem sessions, mediation sessions, experience reports, semi-structured interviews and Facebook private messages. By using an ecological perspective (Haugen, 2001; Kramsch & Steffensen, 2008; Van Lier, 2004) as a theoretical backdrop to analyze the data, the outcomes showed three central aspects that hindered the co-construction of interculturality, namely ?stereotyped views?, ?superficial level of meaning negotiation? and ?superficial level of exploration?. The results also showed two central aspects that favored this co-construction: ?the emergence of rich points? and ?the possibility of hearing other points of view?. Furthermore, the data analysis revealed that the co-construction of interculturality was a process, that is, it occurred over time. In other words, instances following the teletandem sessions were necessary to foster this co-construction. The research results suggest that moments of further reflection in the mediation sessions allow for contestation and the participants? decentering from fixed cultural representations.A Internet tem exercido um impacto significativo na área de ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras, uma vez que ela tem proporcionado aos alunos o contato virtual com falantes de outras línguas e culturas. A telecolaboração, que pode ser definida como o uso de tecnologias online para o desenvolvimento de habilidades linguísticas por meio da interação com pessoas de diferentes culturas (O?Dowd, 2013), permite aos aprendizes de línguas se engajarem no diálogo intercultural. Um modelo de telecolaboração é o teletandem (Telles, 2015a), o qual, segundo Vassallo (2009), pode ser caracterizado como videoconferência entre dois interagentes que estão aprendendo a língua um do outro. No teletandem, esses interagentes trocam seus papéis: ora como aprendizes de uma língua estrangeira, ora como tutores de sua língua materna ou de outras línguas. Esta pesquisa qualitativa, alicerçada principalmente em teorias que abordam a comunicação intercultural (Byram, 1989, 1997; Byram, Gribkova & Starkey, 2002; Filho & Gil, 2016; Gil, 2016; Kramsch, 1993, 1998, 2005, 2006, 2009a, 2009b, 2011, 2013, 2014; Liddicoat & Scarino, 2013; Risager, 2007), teve o objetivo de compreender como ocorreu a co-construção da interculturalidade no projeto temático Teletandem Brasil: Línguas estrangeiras para todos. Para alcançar esse objetivo, duas perguntas de pesquisa foram delineadas: (1) que aspectos centrais obstaculizaram a co-construção da interculturalidade no contexto do teletandem investigado?; (2) que aspectos centrais favoreceram a co-construção da interculturalidade no contexto do teletandem investigado? Diferentes procedimentos de coleta de dados foram adotados com vistas a triangular os dados, no sentido de que o corpus deste estudo é composto por um questionário semiestruturado inicial, comentários em diários reflexivos, sessões de teletandem, sessões de mediação, relatos de experiência, entrevistas semiestruturadas e mensagens privadas no Facebook. Utilizando uma perspectiva ecológica (Haugen, 2001; Kramsch & Steffensen, 2008; Van Lier, 2004) como base teórica para analisar os dados, os resultados mostraram três aspectos centrais que obstaculizaram a co-construção da interculturalidade, a saber, ?visões estereotipadas?, ?nível superficial de negociação de sentido? e ?nível superficial de exploração?. Os resultados revelaram também dois aspectos centrais que favoreceram essa co-construção: ?a emergência de ?pontos ricos?? e ?a possibilidade de ouvir outros pontos de vista?. Ademais, a análise dos dados mostrou que a co-construção da interculturalidade foi um processo, isto é, ocorreu ao longo do tempo. Em outras palavras, instâncias após as sessões de teletandem foram necessárias para favorecer essa co-construção. Os resultados da pesquisa sugerem que momentos de maior reflexão nas sessões de mediação permitem a contestação e a descentralização de representações culturais fixas dos participantes.
Description: Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2019.
URI: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/199665
Date: 2019


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