Title: | Investigating L2 learners' oral production and perception of a cycle of tasks with digital storytelling: an exploratory study in technology-mediated TBLT |
Author: | Trevisol, Juliane Regina |
Abstract: |
Abstract : Considering the importance of unveiling the potentials of adequately integrating technology through tasks in the language learning classroom, this study aimed to investigate: a) the impact of a task cycle with digital storytelling on L2 learners oral production; b) the processes learners underwent while carrying out each task in the cycle; and c) learners perceptions of digital story creation in terms of technology use, L2 learning and (prospective) teaching, among other aspects. Digital stories are multimodal creations which involve voiceover, imagery, music, as well as other elements, and which integrate different (language) skills. In this study, digital story creators were fourteen L2 learners from an English teaching program at a public university in Bahia. The task cycle was conducted in a genuine (intact) classroom during a three-week period. Quantitative data regarding L2 oral narratives were collected through Whatsapp in three moments: pre-test, immediate and delayed post-tests. Qualitative data were collected through several questionnaires a profile, a during-task and a post-task perception questionnaire all administered online in learners L1. Data from the L2 oral productions were analysed by considering the speech dimensions traditionally employed in TBLT research: complexity, accuracy, lexical density and fluency, with a total of 9 measures. In addition, the digital stories individually created by participants were also assessed using Pallotti s (2009) more discourse-oriented measure of communicative adequacy. Data from questionnaires were assessed in a subjective and exploratory manner. Overall, results suggest L2 oral production may be enhanced, to a certain extent, mainly for fluency, accuracy and lexical density, irrespective of how heterogeneous (in terms of proficiency) the group is. However, no statistically significant difference was found for any of the speech measures in the three moments investigated. Even so, small differences were observed for all learners, suggesting a slight improvement on L2 oral production on some variables. This might have been due to task repetition: the chance to rehearse and remodel performance in some tasks triggered instances of awareness raising, noticing gaps and focus on form. Also, learners perceived the task cycle as both enriching and challenging, for the opportunities provided of decision-making as well as language and digital skill fostering, in general. This way, digital storytelling may be a favorable tool for enhancing L2 production, while fostering real-world L2 use with technology, among other issues. Hence, experimenting with such authentic multimodal tasks can be a productive road to be taken in the attempt to adapt technology-mediated TBLT into real (heterogeneous) L2 pedagogical spaces. Considerando-se a relevância de se compreender os potenciais usos de tecnologia integrada a tarefas no contexto de sala de aula de línguas, a presente pesquisa buscou investigar: a) o impacto de um ciclo de tarefas com histórias digitais na produção oral de aprendizes de L2; b) os processos pelos quais os aprendizes se engajam ao desenvolver cada uma das tarefas do ciclo; c) suas percepções sobre a criação da história digital com relação à tecnologia, aprendizagem e (futuro) ensino da L2, dentre outras questões. Histórias digitais são construções multimodais que envolvem narrativa oral, imagens, música, dentre outros elementos, e integram diferentes habilidades (linguísticas). Neste estudo, os criadores das histórias foram quatorze licenciandos de um curso de Letras-Inglês de uma universidade pública na Bahia. O ciclo de tarefas, desenvolvido em uma sala de aula genuína (intacta), durou três semanas. Dados das narrativas orais em L2 foram coletados por meio do Whatsapp, em três momentos: pré-teste e pós-testes imediato e posterior. Dados qualitativos foram também coletados por meio de questionários online de perfil, das tarefas e de percepção pós-tarefa. As produções orais em L2 foram analisadas considerando-se as dimensões de fala tradicionais na pesquisa em TBLT: complexidade, acurácia, densidade lexical e fluência, em um total de nove medidas. Além disso, as histórias digitais foram avaliadas considerando-se sua adequação, seguindo Pallotti (2009). Os questionários foram, por fim, analisados de modo subjetivo e exploratório. Em geral, os resultados sugerem certa melhora na produção oral em L2, em especial para fluência, acurácia e densidade lexical, apesar da heterogeneidade do grupo quanto à proficiência. Contudo, nenhuma diferença estatisticamente significativa fora observada para quaisquer das medidas nos três momentos. De todo modo, uma pequena diferença foi observada na fala de todos os participantes, o que sugere melhora, por mais que pouca, na produção oral em L2 para algumas variáveis. Tal resultado possivelmente se deu pela repetição da tarefa: a oportunidade de ensaiar sua produção por meio de algumas tarefas desencadeou episódios de conscientização, percepção de lacunas e de foco na forma. Além disso, os aprendizes perceberam as tarefas como instigantes e desafiadoras, pela oportunidade de tomada de decisão e desenvolvimento tanto de língua quanto de habilidades digitais, em geral. Deste modo, entende-se que histórias digitais podem ser uma ferramenta vantajosa ao desenvolvimento da (fala na) L2, uma vez que fomentam o uso autêntico da língua, dentre outras questões, por meio de tecnologia digital. Logo, a adaptação de tais tarefas multimodais ao aprendizado pode ser um caminho produtivo na tentativa de se aliar tecnologias com TBLT em espaços pedagógicos de L2. |
Description: | Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2019. |
URI: | https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/198996 |
Date: | 2019 |
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
PPGI0154-T.pdf | 9.579Mb |
View/ |