Title: | Critical EFL and critical literacy: the impacts of designing and implementing a cycle of tasks in a public school setting for critical language and critical literacy development |
Author: | Farias, Priscila Fabiane |
Abstract: |
Abstract : Bearing in mind the relevance of critical applied linguistics (Pennycook, 1999) to English as a foreign language teaching and taking into account the significant contributions that Task-Based Approach (TBA) (Van den Branden, 2016), Critical Pedagogy (CP) (Crookes, 2013) and Critical Literacy (CL) (Bishop, 2014) have made to the advance of language education, this study aims at investigating the implementation of a cycle of tasks in a 7th grade English class in a public school, comprised of fourteen students, fostering the development of language and critical literacy. In this sense, a task cycle that tackled issues of gender representation was designed under the TBA (Skehan, 1996,2016; Ellis, 2003, 2017), CL (McLaughlin & DeVoogd, 2004a, 2004b) and CP (Freire, 1970; Crookes, 2013) frameworks. It was then implemented and its impacts on participants language and critical literacy development were analyzed considering a) the teacher/researcher s perceptions on tasks and diary notes, b) learners performance in two pre-tests and two post-tests, and c) participants own perceptions through a post-task questionnaire and interviews. Data was analyzed both quantitatively and qualitatively. Findings from the teacher/researcher s perception revealed that both language and critical literacy development seemed to take place during the cycle implementation, highlighting both the role of the task-cycle as an instructional tool and the role of the critical task-based teacher in task design and implementation. Moreover, statistical results from two pre-test/post-test comparisons showed a significant difference between conditions after the task cycle implementation, in terms of knowledge of the simple past structure, accuracy, outcome achievement and critical perspective. Finally, participants own perceptions indicate positive perspectives towards their language and critical literacy development. All in all, these findings make a strong case for critical and task-based foreign language classrooms, not as a recipe for successful outcome but, instead, as an alternative for learners emancipation towards context transformation. Considerando a relevância de uma perspectiva critica para linguística aplicada (Pennycook, 1999) no que diz respeito ao ensino de inglês como língua estrangeira, e levando em conta as significativas contribuições que as áreas da Abordagem Baseada em Tarefas (ABT) (Van den Branden, 2016), da Pedagogia Crítica (PC) (Crookes, 2013), e do Letramento Critico (LC) (Bishop, 2014) tem feito para o avanço da educação de língua estrangeira, este estudo teve como objetivo investigar a implementação de um ciclo de tarefas em uma turma de inglês de sétimo ano de uma escola pública, com quatorze alunos, na tentativa de promover o desenvolvimento de língua e letramento critico. Dessa forma, o ciclo de tarefas utilizado, que discutiu questões de representação de gênero, foi desenvolvido sob os princípios e parâmetros da ABT (Skehan, 1996,2016; Ellis, 2003, 2017), do LC (McLaughlin & DeVoogd, 2004a, 2004b), e da PC (Freire, 1970; Crookes, 2013). As tarefas foram então implementadas e seus possíveis impactos no desenvolvimento de língua e letramento critico dos participantes analisados, levando em consideração a) a percepção da professora/pesquisadora em relação à tarefas e notas em seu diário de aula, b) o desempenho dos participantes em dois pré-testes e dois pós-testes, e c) a percepção dos participantes através de um questionário pós-tarefa e entrevistas. Os dados coletados foram analisados quantitativa e qualitativamente. Resultados, em relação a perspectiva da professora/pesquisadora, demonstram que o desenvolvimento de ambos língua e letramento critico parecem ter ocorrido durante a implementação do ciclo de tarefas, enfatizando o papel do ciclo em si, como uma ferramenta de instrução, e do professor critico e orientado pelos princípios da tarefas no momento de desenvolvimento e implementação das mesmas. Além disso, resultados estatísticos de ambas as comparações entre os pré-testes e pós-testes demonstraram uma diferença significativa entre as duas condições após a implementação do ciclo de tarefas, em termos de conhecimento da estrutura do passado simples, acurácia, alcance do outcome e perspectiva critica. Finalmente, a percepção dos participantes indicou perspectivas positivas no que diz respeito à seu desenvolvimento linguístico e de letramento critico. É possível afirmar, portanto, que tais resultados reforçam a relevância de aulas de língua estrangeira de uma perspectiva critica e que sigam os princípios da ABT, não como uma receita para um resultado bem sucedido, mas sim como uma alternativa, que busca emancipação dos estudantes no sentido da transformação de seu próprio contexto. |
Description: | Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2018. |
URI: | https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/192786 |
Date: | 2018 |
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
PPGI0123-T.pdf | 2.028Mb |
View/ |