Reading and vocabulary instruction: analyzing vocabulary activities in EFL textbooks and undergraduate professors' and learners' perceptions on the role of vocabulary in reading comprehension

DSpace Repository

A- A A+

Reading and vocabulary instruction: analyzing vocabulary activities in EFL textbooks and undergraduate professors' and learners' perceptions on the role of vocabulary in reading comprehension

Show full item record

Title: Reading and vocabulary instruction: analyzing vocabulary activities in EFL textbooks and undergraduate professors' and learners' perceptions on the role of vocabulary in reading comprehension
Author: Azevedo, Bruno de
Abstract: Abstract : Vocabulary knowledge has been considered one of the best predictors of reading comprehension in second language (Nation, 2001; Tumolo, 2007; among others). Vocabulary knowledge is responsible for lower-level comprehension processes in reading (Gagné et al., 1993). Moreover, researchers claim that once lower-level comprehension processes have become automatized, readers are better able to draw inferences and monitor their comprehension during reading (Alptekin & Erçetin, 2009; 2011). In addition to that, there is a vast array of research claiming that reading is also a source of vocabulary knowledge (to mention a few, Nation, 2001; Laufer 2017a; 2017b). Having in mind the importance of vocabulary for reading, and reading for learning new words, this piece of research aimed at analyzing vocabulary activities of English as Foreign Language textbooks in order to investigate the relationship (if any) of the vocabulary activities with the reading section of the textbooks. In addition to that, perceptions professors and learners of UFSC s English Undergraduate Course have been raised concerning reading and vocabulary. In order to analyze the textbook, a framework based on previous research was created, and for gathering professors and learners perceptions, interviews and questionnaires were used, respectively. The analysis has shown that, from the three textbooks analyzed, only one seemed to have a strong relationship between vocabulary and the reading section. In addition to that, results have suggested that textbooks should approach words that are relevant for readers to construct meaning from text, and they should also provide several encounters with spaced repetition for word retention. Regarding perceptions, both professors and learners agree that vocabulary is important for reading. On the one hand, some professors believe that vocabulary instruction should not be part of a reading program, on the other hand, learners strongly believe that vocabulary instruction is essential.O conhecimento lexical tem sido considerado um dos melhores antecipadores da compreensão leitora (Nation, 2001; Tumolo, 2007; entre outros). O conhecimento lexical é responsável por processos componentes de leitura de baixo nível (Gagné et al., 1993). Além disso, pesquisadores afirmam que uma vez que processos de baixo nível se tornam automatizados, leitores conseguem destinar mais recursos de atenção para elaboração de inferências e monitoramento da compreensão (Alptekin & Erçetin, 2009; 2011). Ademais, há uma gama de pesquisas que afirmam que leitura é uma fonte de aquisição lexical (vide Nation, 2001; Laufer 2017a; 2017b). Considerando a importância do conhecimento lexical para leitura, bem como a leitura como fonte de aprendizado de palavras novas, esta pesquisa teve como objetivo analisar atividades de vocabulário de inglês como língua estrangeira em livros didáticos para investigar qual a relação (se presente) das atividades de vocabulário com a unidade de leitura dos livros didáticos. Além disso, as percepções de professores e alunos do curso de Letras-Inglês da UFSC sobre a relação da leitura e léxico foram investigadas. Em relação aos livros didáticos, pesquisas anteriores foram utilizadas para abordagem de análise, e para angariar informações das percepções de professores e alunos, entrevistas e questionários foram utilizados, respectivamente. Os resultados apontam que, dos três livros didáticos analisados, somente um apresentou uma relação bem consolidada entre as atividades de vocabulário e a unidade de leitura. Ademais, os resultados sugerem que os livros didáticos deveriam abordar palavras que sejam relevantes para construção de sentido do texto, e os livros também poderiam oferecer múltiplos encontros intervalados para memorização de palavras novas. Em relação às percepções, tanto professores quanto alunos concordam sobre a importância do conhecimento lexical para ler. Por um lado, alguns professorem relataram que ensino de vocabulário não merece atenção em sala de aula; por outro lado, os alunos acreditam que instrução seja essencial.
Description: Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2018.
URI: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/188090
Date: 2018


Files in this item

Files Size Format View
PPGI0111-D.pdf 6.050Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar