Title: | Tracing teacher development: a case study of a novice english teacher |
Author: | Biehl, Paola Gabriella |
Abstract: |
Abstract : In the field of English as a ForeignLanguage (EFL) teacher education, special attention must be given to novice teachers, (i.e. the ones working as a teacher for at most three years[Huberman,1993]), so that they can bridge the theory learned at preservice, courses, workshops or academia to the reality of their practice more comfortably and less lengthily. Following one on the main tenets of Vygotsky's (1987) Sociocultural theory (SCT), this study aimed to trace a novice teacher's developmental path, as she was mediated by a more experienced other (in this study, the researcher herself). The guiding question that permeated this study was to what extent the mediating sessions between teacher educator and novice teacher impacted the teacher. In order to answer this research question, the following specific questions were asked: i) How the interactions between teacher educator and novice teacher reverberated on the novice teacher's practice; ii) How the interactions between teacher educator and novice teacher reverberated on the novice teacher's discourse; and iii) if the novice teacher perceived herself differently, felt more confident about her teaching, and in what ways. Qualitative research methods were used to analyze data, which were collected through filmed class observation, filmed feedback sessions (called mediating sessions), and questionnaires. Analysis showed that the mediating sessions did impact the teacher,presenting evidence inboth teacher's discourse and practice, as well as in her self-analysis. These findings support the importance of a teacher educator's intentional and goal-oriented mediation for teachers, especially beginner teachers. The results of this study, while confirming the imperative role of reflective teaching (Richards, 1995) and teacher reasoning (Johnson, 1999), corroborate Vygotsky s (1987) proposition concerning the twisting path of concept development (Smagorinsky, Cook & Johnson, 2003). <br> No campo de formação de professores de Inglês como Língua Estrangeira (EFL), uma atenção especial deve ser dada aos professores iniciantes, (ou seja, aqueles que trabalham como professor durante, no máximo, três anos [Huberman, 1993]), para que possam relacionar a teoria aprendida em treinamentos, cursos, workshops ou academicamente com a realidade da sua prática de forma mais confortável e menos longa. Seguindo um dos principais princípios da teoria sociocultural (SCT) de Vygotsky (1987), este estudo teve como objetivo traçar o caminho de desenvolvimento de uma professora iniciante, como ela foi mediada por um colega mais experiente (neste estudo, o próprio pesquisador). A questão norteadora que permeou este estudo foi até que ponto as sessões de mediação entre a formadora de professores e a professora iniciante impactaram na professora. A fim de responder a esta questão de pesquisa, foram feitas os seguintes questões específicas: i) Como as interações entre a formadora de professores e a professora iniciante reverberaram na prática da professora; ii) Como as interações entre a formadora de professores e professor principiante reverberaram no discurso da professora; e iii) se a professora iniciante percebeu-se de forma diferente, se sentiu-se mais confiante com seu ensino, e de que forma. Métodos qualitativos de pesquisa foram utilizados para analisar os dados, que foram coletados por meio de observação de aulas filmadas, sessões de feedback filmadas (chamadas de sessões de mediação), e questionários. A análise mostrou que as sessões de mediação realmente impactaram na professora, apresentando evidências tanto no discurso quanto na prática da professora, bem como na sua auto-análise. Estes resultados reiteram a importância da mediação intencional e com foco nos objetivos dos formadores de professores para o desenvolvimento dos professores, especialmente professores iniciantes. Os resultados deste estudo, confirmando o papel fundamental do ensino reflexivo (Richards, 1995) e do raciocínio do professor (Johnson, 1999), corroboram com a proposta de Vygotsky (1987) relativa à trajetória sinuosa (twisting path) de desenvolvimento do conceito (Smagorinsky, Cook & Johnson, 2003). |
Description: | Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2016 |
URI: | https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/167711 |
Date: | 2016 |
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