Gil Scott-Heron: a black bullet through the heart of white america

DSpace Repository

A- A A+

Gil Scott-Heron: a black bullet through the heart of white america

Show simple item record

dc.contributor Universidade Federal de Santa Catarina pt_BR
dc.contributor.advisor Martins, Maria Lucia Milléo pt_BR
dc.contributor.author Garcez, Matias Corbett pt_BR
dc.date.accessioned 2016-10-19T12:41:15Z
dc.date.available 2016-10-19T12:41:15Z
dc.date.issued 2015 pt_BR
dc.identifier.other 338255 pt_BR
dc.identifier.uri https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/169316
dc.description Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2015. pt_BR
dc.description.abstract Abstract : This research discusses the poetry and music of Gil Scott-Heron as toolsof resistance. In the process of analyzing his work as historical counternarratives,a dialogue was established with some considerations fromAmiri Baraka and Kodwo Eshun. To discuss the ways in which hismusic and poetry fused into a black vernacular technique-technology,and how such fusion was extremely important in the writing of manychapters of the history of African-Americans, some ideas from RayvonFouché, Larry Neal, and Baraka were used. The music of Scott-Heron isinterpreted as PhonoFiction by adapting certain thoughts from Eshun.The correspondences between black speech and black music in the workof Scott-Heron were also analyzed using concepts created by StephenHenderson. Lastly, through an analysis of his work it was concluded thathe developed a poetics of the immediate, in that, his work instigatesimmediate action from African-Americans in their collective strugglefor equality and freedom.<br> pt_BR
dc.description.abstract Esta pesquisa analisa a música e poesia de Gil Scott-Heron como ferramentas de resistência. Para discutir sua obra enquanto uma contranarrativa histórica estabeleceu-se um diálogo com Amiri Baraka e Kodwo Eshun. Para analisar as maneiras que a música e poesia de Scott- Heron se fundiram em uma técnica-tecnologia vernácula negra, e como tal fundição foi extremamente importante na escrita de diversos capítulos da história Afro-Americana, seguiram-se ideias de Rayvon Fouché, Larry Neal e Amiri Baraka. A música de Scott-Heron também é analisada enquanto FonoFicção, adaptando-se pensamentos de Eshun. Também se discutiu as correspondências entre a fala negra e a música negra, na obra de Scott-Heron, seguindo ideias de Stephen Henderson. Por fim, através da análise da obra de Scott-Heron concluiu-se que ele desenvolveu uma poética do imediato, no sentido de que sua obra instiga uma ação imediata de afro-americanos para uma luta coletiva por igualdade e liberdade. en
dc.format.extent 292 p.| il. pt_BR
dc.language.iso eng pt_BR
dc.subject.classification Língua inglesa pt_BR
dc.subject.classification Poesia americana pt_BR
dc.subject.classification Música e literatura pt_BR
dc.title Gil Scott-Heron: a black bullet through the heart of white america pt_BR
dc.type Tese (Doutorado) pt_BR


Files in this item

Files Size Format View
338255.pdf 2.571Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar