Voices of resistance: intersectionality and agency in Maya Angelou's I know why the caged bird sings

DSpace Repository

A- A A+

Voices of resistance: intersectionality and agency in Maya Angelou's I know why the caged bird sings

Show simple item record

dc.contributor Universidade Federal de Santa Catarina pt_BR
dc.contributor.advisor Funck, Susana Bornéo pt_BR
dc.contributor.author Francisco, Dayane Evellin de Souza pt_BR
dc.date.accessioned 2016-09-20T04:20:35Z
dc.date.available 2016-09-20T04:20:35Z
dc.date.issued 2016 pt_BR
dc.identifier.other 340836 pt_BR
dc.identifier.uri https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/167789
dc.description Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2016. pt_BR
dc.description.abstract Abstract : This research addresses the issues of intersectionality and agency in Maya Angelou?s autobiographical work I Know Why the Caged Bird Sings. The specific objective of this investigation is to analyze the metaphor of the ?caged bird?. In order to conduct such analysis, this research draws on the concept of ?intersectionality? coined by Kimberlé Crenshaw to investigate how different stratifying factors?such as race, gender and class ? intersect in creating the experience of black women. In addition, this work focuses on Judith Butler?s concept of ?agency? in order to investigate whether signs of resistance can be perceived in the narrative regardless of the social structures the characters are part of. This research indicates that, although the characters in Caged Bird are constrained by different modes of oppression, they find within these social structures spaces for exercising agency. The protagonist and the different characters the narrator describes are caged by race, poverty, gender, just to mention a few. Nevertheless, in the same way that ?caged birds? sing, they are also able to express some form of creative resistance.<br> pt_BR
dc.description.abstract Esta pesquisa aborda as questões de interseccionalidade e agência na narrativa autobiográfica da escritora Afro-Americana Maya Angelou, intitulado Eu Sei Porque o Pássaro Canta na Gaiola. O objetivo específico dessa investigação é analisar a metáfora do ?pássaro engaiolado?. Para a realização de tal análise, esta pesquisa baseia-se no conceito de ?interseccionalidade?, cunhado pela primeira vez por Kimberlé Crenshaw com o intuito de investigar como diferentes fatores ? como, por exemplo, raça, gênero e classe ? intersectam na criação da mulher negra. Além disso, o trabalho utiliza-se do conceito de ?agência?, tal como entendido por Judith Butler, a fim de investigar se sinais de resistência podem ser encontrados no romance independentemente das estruturas sociais em que os personagens estão inseridos. Esta pesquisa indica que, embora as personagens sejam restringidas por diferentes formas de opressão, elas encontram dentro das estruturas sociais espaço para exercer sua agência. A protagonista, bem como as diferentes personagens descritas por ela, são engaioladas por sua raça, gênero e class, etc. No entanto, assim como o ?pássaro engaiolado? canta, elas também são capazes de expressar algumas formas de resistência criativa. en
dc.language.iso eng pt_BR
dc.subject.classification Língua inglesa pt_BR
dc.subject.classification Autobiografia pt_BR
dc.subject.classification Escritoras pt_BR
dc.title Voices of resistance: intersectionality and agency in Maya Angelou's I know why the caged bird sings pt_BR
dc.type Dissertação (Mestrado) pt_BR


Files in this item

Files Size Format View
340836.pdf 896.9Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar