The cowboy comes out of the closet: questions on sexuality and national identity in the film Brokeback Mountain

DSpace Repository

A- A A+

The cowboy comes out of the closet: questions on sexuality and national identity in the film Brokeback Mountain

Show simple item record

dc.contributor Universidade Federal de Santa Catarina pt_BR
dc.contributor.advisor Costa, Cláudia Junqueira de Lima pt_BR
dc.contributor.author Hioka, Luciana pt_BR
dc.date.accessioned 2012-10-24T14:50:37Z
dc.date.available 2012-10-24T14:50:37Z
dc.date.issued 2012-10-24T14:50:37Z
dc.identifier.other 276391 pt_BR
dc.identifier.uri http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/92983
dc.description Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente, Florianópolis, 2009 pt_BR
dc.description.abstract Esta dissertação discute o filme Brokeback Mountain (2005, dirigido por Ang Lee) sob a ótica de estudos de sexualidade e identidade nacional. O filme, que ganhou prêmios importantes e foi aclamado pelo grande público, trouxe bastante controvérsia também, na medida em que mostra cowboys que têm práticas homossexuais. Esta dissertação examina como o filme, apesar de parecer conservador pelo fato de que os homens nunca saem do armário e pelo seu final infeliz, ainda promove agenciamento na medida em que traz o que Judith Butler chama de performatividade paródica. Ademais, também há uma discussão de como o filme, ao trazer a subversão do mito do cowboy através da homossexualidade, representa um "queering" da identidade nacional dos Estados Unidos imaginada com base em tal mito. pt_BR
dc.description.abstract This thesis discusses the film Brokeback Mountain (2005, directed by Ang Lee) under the light of studies on sexuality and on national identity. The film, which won important awards and was acclaimed by the great public, has brought around great controversy as well, to the extent that it depicts cowboys holding homosexual practices. The thesis examines how the film, although may look conservative by the fact that the men never come out of the closet and by its unhappy ending, still promotes agency to extent that it brings what Judith Butler calls parodic performativity. Moreover, there is also a discussion on how the film, by bringing the subversion of the myth of the cowboy through homosexuality, represents the queering of US national identity imagined with its basis on such myth. en
dc.format.extent 226 p.| 30 cm pt_BR
dc.language.iso eng pt_BR
dc.subject.classification Lingua inglesa pt_BR
dc.subject.classification Cinema pt_BR
dc.subject.classification Estados Unidos pt_BR
dc.subject.classification Homossexualismo pt_BR
dc.subject.classification Cowboys pt_BR
dc.title The cowboy comes out of the closet: questions on sexuality and national identity in the film Brokeback Mountain pt_BR
dc.type Dissertação (Mestrado) pt_BR


Files in this item

Files Size Format View
276391.pdf 488.9Kb PDF Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Compartilhar