Planning of the Institute of Arts and Design’s material library: proposition of guidelines and structuring of sample cataloging
Show simple item record
dc.contributor.author |
Xavier, Sílvia Resende |
|
dc.contributor.author |
Mol, Andre |
|
dc.contributor.author |
Stutz, Danielle Carvalho |
|
dc.date.accessioned |
2023-06-20T21:19:42Z |
|
dc.date.available |
2023-06-20T21:19:42Z |
|
dc.date.issued |
2023-06-05 |
|
dc.identifier.issn |
2596-237X |
|
dc.identifier.uri |
https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/247041 |
|
dc.description.abstract |
Este trabalho aborda aspectos que definem a criação de materiotecas e apresenta o processo de
implementação de uma materioteca acadêmica do Instituto de Artes e Design na Universidade Federal
de Juiz de Fora. A metodologia contempla uma etapa de revisão de literatura acerca da estruturação e
do funcionamento de materiotecas e da relevância destes acervos no ensino e prática de design; uma
etapa de relato de caso, com apresentação do processo de criação da materioteca acadêmica; e etapas
de análise e síntese dos resultados. A discussão dos resultados evidencia a efetividade das diretrizes
definidas para a catalogação, a qual organiza e diferencia as amostras, além de possibilitar a ampliação
e a diversificação do acervo. Finalmente, entende-se que o acesso à materioteca pode contribuir para a
formação acadêmica de forma flexível, experimental e intuitiva, considerando o uso didático e a
possibilidade de contato sensorial com os materiais. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
This research addresses the aspects that define the creation of material libraries and presents the
process for implementing an academic material library in the Institute of Arts and Design at the
Federal University of Juiz de Fora. The methodology includes a literature review stage about the
structuring and functioning of material libraries and the relevance of these collections in the teaching
and practice of design; a case report stage, presenting the process of creating the academic material
library; and stages of analysis and synthesis of results. The results discussion shows the effectiveness
of the guidelines defined for cataloging, which organizes and differentiates the samples, in addition to
enabling the expansion and diversification of the collection. Finally, it is evidenced that the access to
the material library can contribute to academic training in a flexible, experimental and intuitive way, considering the didactic use and the possibility of sensorial contact with the materials |
pt_BR |
dc.language.iso |
por |
pt_BR |
dc.publisher |
Grupo de Pesquisa Virtuhab/ UFSC |
pt_BR |
dc.subject |
Material library |
pt_BR |
dc.subject |
Materials selection |
pt_BR |
dc.subject |
Design teaching |
pt_BR |
dc.subject |
Cataloging |
pt_BR |
dc.subject |
Materioteca; Seleção de materiais; Ensino de design; Catalogação |
pt_BR |
dc.title |
Planning of the Institute of Arts and Design’s material library: proposition of guidelines and structuring of sample cataloging |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Planejamento da materioteca do Instituto de Artes e Design: proposição de diretrizes e estruturação da catalogação das amostras |
pt_BR |
dc.type |
Article |
pt_BR |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
Statistics
Compartilhar