Title: | THE ROLE OF LOCAL EDUCATION PROGRAMS FOR SUSTAINABLE CITIES: O PAPEL DOS PROGRAMAS DE EDUCAÇÃO LOCAL PARA CIDADES SUSTENTÁVEIS; O PAPEL DOS PROGRAMAS DE EDUCAÇÃO LOCAL PARA CIDADES SUSTENTÁVEIS: ROLE OF LOCAL EDUCATION PROGRAMS FOR A SUSTAINABLE CITY IN SOUTHERN BRAZIL |
Author: | Neckel, Andreia; Macke, Janaina; Moro, Leila Dal |
Description: |
This research aimed to analyze the role of local education programs in Passo Fundo (Brazil) to develop sustainable cities. In this analysis, we sought to describe the management of public policies in the area of education in the city of Passo Fundo; identify the characteristics of a sustainable city present in Passo Fundo; and propose a set of actions in the area of public education for the city of Passo Fundo, in the direction of the concept of sustainable cities. Initially, a theoretical approach was made, starting from articles and books that deal with the subject. A descriptive, exploratory, qualitative research was carried out, with semi-structured interviews with five municipal managers linked to the education area of the chosen city – Passo Fundo. Data were computed, analyzed, and interpreted using content analysis. The results show that the notion and recognition of education and the sustainable city are evidenced, with the importance of citizen participation and education as a formative agent for the effectiveness of sustainable city development. It can be verified concerning management practices in education the practices of events to condition a sustainable city, the International Folklore Festival, the Book Fair, and the Literary Journey. Esta pesquisa teve como objetivo analisar o papel dos programas locais de educação em Passo Fundo (Brasil) para o desenvolvimento de cidades sustentáveis. Nesta análise, buscou-se descrever a gestão das políticas públicas na área da educação no município de Passo Fundo; identificar as características de uma cidade sustentável presente em Passo Fundo; e propor um conjunto de ações na área de educação pública para a cidade de Passo Fundo, na direção do conceito de cidades sustentáveis. Inicialmente, foi feita uma abordagem teórica, partindo de artigos e livros que tratam do assunto. Realizou-se uma pesquisa descritiva, exploratória, qualitativa, com entrevistas semiestruturadas com cinco gestores municipais vinculados à área de educação da cidade escolhida – Passo Fundo. Os dados foram computados, analisados e interpretados por meio da análise de conteúdo. Os resultados evidenciam a noção e o reconhecimento da educação e da cidade sustentável, com a importância da participação cidadã e da educação como agente formador para a efetividade do desenvolvimento da cidade sustentável. Pode-se verificar nas práticas de gestão na educação as práticas de eventos para condicionar uma cidade sustentável, o Festival Internacional de Folclore, a Feira do Livro e a Jornada Literária. |
URI: | https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/246725 |
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
5448-Texto do artigo-20853-1-10-20221221.pdf | 448.3Kb |
View/ |