THE CHALLENGE OF TEACHING DESIGN FOR SUSTAINABILITY IN A PANDEMIC CONTEXT: A DIDACTICAL-PEDAGOGICAL EXPERIENCE

DSpace Repository

A- A A+

THE CHALLENGE OF TEACHING DESIGN FOR SUSTAINABILITY IN A PANDEMIC CONTEXT: A DIDACTICAL-PEDAGOGICAL EXPERIENCE

Show full item record

Title: THE CHALLENGE OF TEACHING DESIGN FOR SUSTAINABILITY IN A PANDEMIC CONTEXT: A DIDACTICAL-PEDAGOGICAL EXPERIENCE;
O DESAFIO DO ENSINO DO DESIGN PARA A SUSTENTABILIDADE NUM CONTEXTO PANDÊMICO: UMA EXPERIÊNCIA DIDÁTICO-PEDAGÓGICA
Author: de Sampaio, Claudio Pereira
Description: This paper aims to report and discuss a didactic-pedagogical experience in teaching design for sustainability (DfS) in which two subjects - Packaging Design and Design for Sustainability - of an undergraduate course in Graphic Design in a Brazilian public university were worked together. The activity was carried out entirely remotely due to the Covid-19 pandemic. The methodology used is the experience report, complemented with literature review, graphic-visual records of the work process and testimonies of participating students. This report describes and discusses the teaching-learning strategies used, the results obtained, and points out some paths that have shown to be promising from that experience, in particular the use of online platforms for planning and project management combined with the use of videoconferencing applications and textbooks produced in an open and collaborative way by the LeNS Brazil research network.Este artigo busca relatar e discutir uma experiência didático-pedagógica no ensino do Design para a Sustentabilidade no qual duas disciplinas – Design de Embalagem e Sustentabilidade – de um curso de graduação em uma universidade pública brasileira foram trabalhadas de forma conjunta. A atividade foi realizada inteiramente de forma remota devido à pandemia de Covid-19.A metodologia utilizada é o relato de experiência, complementado com revisão de literatura, registros gráfico-visuais do processo de trabalho e testemunhos dos estudantes participantes. Este relato descreve e discute as estratégias de ensino-aprendizagem utilizadas, os resultados obtidos, e aponta alguns caminhos que se mostraram promissores a partir desta experiência, em particular o uso de plataformas online para o planejamento e gestão do projeto, combinadas com o uso de aplicativos de videoconferência e livro-texto produzido de forma aberta e colaborativa pela rede de pesquisa LeNS Brazil.
URI: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/246700


Files in this item

Files Size Format View
5252-Texto do artigo-18174-1-10-20220324.pdf 2.273Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

  • Mix Sustentável [625]
    Periódico Científico Interdisciplinar: Arquitetura e Urbanismo, Design e Engenharias

Show full item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar