Title: | PACKAGING DESIGN AND FOOD LOSS: A DISCUSSION GROUNDED ON THE OBSERVATION OF PRODUCT PACKAGING ON SUPERMARKET SHELVES; DESIGN DE EMBALAGENS E DESPERDÍCIO DE ALIMENTOS: UMA DISCUSSÃO BASEADA NA OBSERVAÇÃO EM GÔNDOLAS DE SUPERMERCADO |
Author: | Behar Alem, Thais Helena; Rezende, Edson José Carpintero; Pêgo, Katia Andrea Carvalhaes |
Description: |
This article aims to discuss aspects of packaging which may be associated with food loss. Not only can this theme be approached through the environmental perspective (concerning the use of resources and raw materials), but also from the social one (as in food security and hunger). Thus, ten packaging categories were observed: yoghurt, requeijão, tomato sauce, mayonnaise, mustard, ketchup, olive oil, salad dressing, fruit jam and butter. Aspects observed include those of technical and communicative purpose, such as format, materials, types of opening, information on how to preserve contents and several others. This was done in order to identify in supermarket shelves the negative and positive outcomes of packaging within the scope of preventing possible food loss. It is concluded that while solely observing packaging is not enough to draw conclusions with regard to fully emptying their contents, it is still possible to identify critical cases of possible food loss and, therefore, highlight the designer's role and responsibility in packaging design and recognise them as an important agent in the issue of food loss. O presente artigo busca discutir aspectos das embalagens de alimentos, líquidos e pastosos, que parecem influenciar no desperdício de seus conteúdos. Sabe-se que esta é uma temática que tangencia discussões diversas que envolvem não só questões ambientais (referentes ao uso de recursos e matérias-primas), mas também as sociais (como a insegurança alimentar e a fome). Com o intuito de identificar, prontamente, aspectos positivos e negativos que influenciam na predisposição do desperdício do alimento contido em embalagens, foram observadas dez de suas categorias, em gôndolas de supermercados, quais sejam: iogurte, requeijão, molho de tomate, maionese, mostarda, ketchup, azeite, molho de salada, geleia e manteiga. Dentre os aspectos analisados, destacam-se as questões técnicas e comunicacionais como, por exemplo, formato, materiais, tipos de abertura e informações sobre conservação. Concluiu-se que, a partir da observação dos produtos nas gôndolas do supermercado já é possível identificar pontos críticos que possivelmente contribuem para o desperdício dos alimentos e, desta forma, destacar a responsabilidade e a necessidade de envolvimento do designer em projetos de embalagens. |
URI: | https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/246697 |
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