Imágenes de la diáspora afro-­caribeña: inmigrantes jamaicanas en la ciudad de Guantánamo (1912­-1956)

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Imágenes de la diáspora afro-­caribeña: inmigrantes jamaicanas en la ciudad de Guantánamo (1912­-1956)

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Title: Imágenes de la diáspora afro-­caribeña: inmigrantes jamaicanas en la ciudad de Guantánamo (1912­-1956)
Author: Maturell Ruiz, Mariurka
Abstract: Logo após da emancipação dos escravos em Jamaica, em 1834, muitas pessoas de ascendêncianegra tiveram que emigrar devido à precária situação econômica, ao fraco desenvolvimentoeconômico e as condições climáticas adversas na ilha. A maioria delas foram atraídas comomão de obra pela demanda de trabalhadores em destinos como Panamá, Costa Rica e,posteriormente, Cuba. Em sua trajetória migratória, e posterior assentamento em Cuba, oshomens e mulheres jamaicanos(as) experimentaram os efeitos da ideologia racista e daslimitadas oportunidades para sua integração social, colocando­os como sujeitos da segregaçãoracial e da exclusão social. Embora impactadas por esses processos excludentes, as mulheresjamaicanas cultivaram valores de honestidade, laboriosidade, princípios éticos e morais que asdistinguiram de outras mulheres imigrantes que compartilhavam os mesmos marcadoressociais. Isso foi resultado de sua participação em associações de mútua ajuda, pela suacentralidade na educação de seus filhos e filhas, pela consolidação de sua posição dentro dafamília e pela implementação da noção de respeitabilidade, construída a partir das suasexperiências ao longo da trajetória migratória. Partindo dessas ideias, esta tese buscacompreender como as idiossincrasias das trajetórias das imigrantes jamaicanas são percebidasno contexto diaspórico de Guantánamo­Cuba, em relação às estruturas das sociedades deorigem e destino, entre 1912 e 1956. O corte temporário estabelecido justifica­se pelo ano de1912, que segundo os dados migratórios consultados é o início do período em que as mulheresjamaicanas tiveram maior entrada em Cuba, e que culminou em 1956, quando se consolidaramos laços entre o British West Indies Welfare Centre e as instituições e associações locais. Apesquisa baseia­se nos métodos de a Análise de Conteúdo, a Análise Comparativa e da HistóriaOral. Para isso, foram consultadas as seguintes fontes, os jornais: La Voz del Pueblo(Guantánamo), Adelante (Santiago de Cuba), El Cubano Libre (Santiago de Cuba) e Diario dela Marina (La Habana), The Indian (1953) e The Voice of Guaso (Guantánamo); os Livros deAtas do Centro de Bem­Estar das Índias Ocidentais Britânicas (1945­1956); os registros decasamento (1943­1954) e o Livro de Batismo da Igreja Episcopal de Guantánamo (1952­1954)e as entrevistas com afro­jamaicanos/as de segunda geração. Essas fontes orais permitiramcorroborar a noção de respeitabilidade usada pelas mulheres e homens jamaicanos(as) para sedistinguir dos outros imigrantes negros. Também essas fontes permitiram verificar aparticipação das mulheres na criação dos vínculos com as associações e instituições nas quaisestavam inseridas. A perspectiva da História Global permitiu que o olhar da pesquisa fosse alémdas fronteiras nacionais, as quais se instituem enquanto quadro artificial para a análise dosprocessos históricos que as extrapolam. Assim, ampliou­se o ângulo da análise do micro,permitindo inserir esse movimento migratório na dinâmica dos últimos séculos no espaçoatlântico, especialmente no espaço afro­caribenho.Abstract: After the emancipation from slavery (1834), the precarious economic situation on the island of Jamaica, poor economic development, and poor climatic conditions led people of black descent from Jamaica to migrate. This labor sector was attracted by the demand for work to destinations such as Panama, Costa Rica and later to Cuba. In their migratory trajectory and settlements in Cuba, the men and women of Jamaica experienced the effects of a racist ideology and suffered the consequences of limited opportunities, racial segregation, and social exclusion. In this process, women through their participation in mutual help associations, in the education of their sons and daughters; of their position within the family; and the implementation of the notion of respectability built from the experiences throughout the migratory trajectory, they raised values of honesty, hard-working, ethical, and moral principles that distinguished them from the rest of the immigrant women with whom they shared the same social bookmarks. From this order of ideas, this thesis seeks to understand how the idiosyncrasies of the trajectories of Jamaican immigrants are perceived in the diasporic context of Guantánamo-Cuba, in relation to the structures of the society of origin and destination of the Jamaican emigration between 1912 and 1956. The temporary cutback established is justified by the year 1912, in which according to migration data, Jamaican women had greater entry into the country and culminated in 1956 when they consolidated the links between the British West Indies Welfare Center and the institutions and local associations. Among the main sources consulted (archival and oral) are: the newspapers La Voz del Pueblo (Guantánamo, 1913, 1916, 1930); Adelante (Santiago de Cuba, 1933); El Cubano Libre (Santiago de Cuba, 1910) and Diario de la Marina (La Habana, 1917, 1921) which offered all the necessary information on the differential racism experienced by Antillean workers in Cuba, in addition to revealing the economic contradictions, emerging social and ideological sectors in racist sectors; the Minutes Books of the British West Indies Welfare Center (1945-1956) and the newspapers The Indian (1953) and The Voice of Guaso (1953, 1954; 1955, 1956) emerged the contents referring to the responses of the Anglo-Antilleans to the situation of exclusion and experienced stigmatization and the Marriage Records (1943-1954) and the Baptism Book of the Guantánamo Episcopal Church (1952-1954) that confirmed the character of a semi-closed community of the group of Anglo-Antillean immigrants and the importance of the family and legal marriage as a space for the reproduction of Anglo-Caribbean identity; and, interviews with second-generation Afro-Jamaican descent (6 women and 6 men). These oral sources made it possible to corroborate the notion of respectability used by Jamaican women and men to distinguish themselves from the rest of the black immigrants; in addition to verifying the participation of women in the creation of links with the associations and institutions in which they were inserted. That´s why, this approach is based on the methods of Content Analysis, Comparative and Oral History. The perspective of Global History allowed us to look beyond national borders that often constitute an artificial framework for historical processes that go beyond them. Thus, the global perspective, together with the transnational and connected history, broadened the angle of analysis from the micro to insert this migratory movement in the dynamics of the last centuries in the Atlantic space, especially in the Afro-Caribbean space.
Description: Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em História, Florianópolis, 2021.
URI: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/229214
Date: 2021


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