Data-driven learning and corpus-based approaches in language education: an analysis of conditional sentences

DSpace Repository

A- A A+

Data-driven learning and corpus-based approaches in language education: an analysis of conditional sentences

Show full item record

Title: Data-driven learning and corpus-based approaches in language education: an analysis of conditional sentences
Author: Nolli, Carla Fernanda
Abstract: This study focuses on the analysis of conditional sentences examples found in teaching materials (textbooks and grammar books) and compares them with a large corpus in order to verify their frequency and authenticity. In order to do so, the comparison was carried out with the help of a corpus analysis software, which generated a concordance list of the word if. These tokens were analyzed and classified in order to distinguish the three types of conditional sentences studied in this thesis. One of the purposes of this research is also to shed light on an approach that still remains largely unexplored in Brazil, namely Data-Driven Learning (DDL), which explores teaching and learning through corpus linguistics. Este estudo se concentra na análise de exemplos de sentenças condicionais em materiais de ensino (livros textos e gramáticas) e compara-os com um corpus lingüístico a fim de verificar sua freqüência e autenticidade. Para isso, a comparação foi realizada com a ajuda de um software de análise de corpus, que gerou uma lista de concordâncias com a palavra if. Todos os exemplos foram analisados e classificados a fim de detectar os três tipos de sentenças condicionais estudadas nesta dissertação. Um dos objetivos desta pesquisa é também dar ênfase a uma metodologia que ainda permanece muito inexplorada no Brasil, chamada de Aprendizagem a Partir de Dados, que explora o ensino e a aprendizagem através de lingüística de corpus.
Description: Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão. Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente
URI: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/88465
Date: 2006


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Compartilhar