| Title: | GRAPHIC DESIGN FOR VIOLENCE PREVENTION IN A PUBLIC SCHOOL |
| Author: | Medeiros, Yan Liszt X.; Costa, Suéllen M. Marques; Rodrigues, Cláudio Santos; Engler, Rita de Castro |
| Abstract: |
This project aimed to answer the following problem-question: how could Graphic Design contribute to the prevention of violence in a public school? The object of study was a public school located in the city of Belo Horizonte, where there were cases of violence among students between 11 and 14 years old. The goal was to plan, execute and evaluate actions to prevent violence among students. The method consisted of carrying out two workshops for the production of violence prevention posters, followed by the production of an artistic intervention on the inner face of one of the school's outer walls. The results indicate that Graphic Design can contribute by creating and/or strengthening support networks for violence prevention. Este trabalho destinou-se a responder a seguinte pergunta-problema: como o Design Gráfico poderia contribuir para a prevenção da violência em uma escola pública? O objeto de estudo foi uma instituição de ensino pública, de nível fundamental, situada no município de Belo Horizonte, na qual havia casos de violência entre os estudantes de 11 a 14 anos. O objetivo foi planejar, executar e avaliar ações para prevenção da violência entre os aprendizes. O método foi a realização de duas oficinas de produção de cartazes para a prevenção da violência, as quais foram seguidas pela elaboração de uma intervenção artística na face interna de um dos muros da escola. Os resultados apontam que o Design Gráfico pode contribuir criando e/ou fortalecendo as redes de apoio para prevenção da violência. Este trabajo tuvo como objetivo responder a la siguiente pregunta problemática: ¿cómo podría el Diseño Gráfico contribuir a la prevención de la violencia en una escuela pública? El objeto de estudio fue una institución de educación pública, de nivel elemental, ubicada en la ciudad de Belo Horizonte, en la que se presentaron casos de violencia entre estudiantes de 11 a 14 años. El objetivo fue planificar, ejecutar y evaluar acciones para prevenir la violencia entre aprendices. El método consistió en realizar dos talleres de producción de carteles para prevenir la violencia, a los que siguió la creación de una intervención artística en el interior de una de las paredes de la escuela. Los resultados indican que el Diseño Gráfico puede contribuir a crear y/o fortalecer redes de apoyo para la prevención de la violencia. |
| URI: | https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/269362 |
| Date: | 2024-03-30 |
| Files | Size | Format | View |
|---|---|---|---|
| 10-2_artigo9.pdf | 260.2Kb |
View/ |
| Files | Size | Format | View |
|---|---|---|---|
| 10-2_artigo9.pdf | 260.2Kb |
View/ |