dc.contributor.author |
Andrade, Cristiana Renno D’Oliveira |
|
dc.contributor.author |
Gomes, Karolina Crespi |
|
dc.contributor.author |
Nora, Gabriela Almeida Marcon |
|
dc.date.accessioned |
2023-08-24T18:45:05Z |
|
dc.date.available |
2023-08-24T18:45:05Z |
|
dc.date.issued |
2020-05-12 |
|
dc.identifier.issn |
2596-237X |
|
dc.identifier.uri |
https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/249652 |
|
dc.description.abstract |
This article aims to understand the association between the use of stamps to communicate a
sustainable image by green marketing and their impact on consumer perception. For this, a
qualitative and quantitative research was carried out, with a theoretical and empirical nature. No
previous study was identified that analyzed the relationship between the communication of green
marketing aimed at the circular economy through environmental labeling, with room for
improvement of studies in the area. A sample of 60 product packages in 15 segments and 50 different
brands was used. The geographic section of this study is Brazilian, more precisely Santa Catarina,
and the observed organization is a wholesale network of consumer goods. It was found that the way
the manufacturer seeks to communicate about the potential for reuse or recycling of the material
used in packaging can generate doubt in the consumer. The results demonstrate that no standard
symbology is used in environmental labeling. There is still a low relationship between the explored
theories and its effective use in environmental labeling, so it is suggested to deepen this gap in future
works. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
O presente artigo tem por objetivo compreender a associação entre a utilização de selos para
comunicação de uma imagem sustentável pelo marketing verde e seu impacto perante a
percepção dos consumidores. Para tanto foi realizada uma pesquisa de base quali-quantitativa, de
cunho teórico-empírico. Não foi identificado estudo prévio que analisasse a relação entre a
comunicação do marketing verde voltado à economia circular por meio da rotulagem ambiental,
havendo espaço para aprimoramento dos estudos na área. Foi utilizada uma amostragem de 60
embalagens de produtos, em 15 segmentos e 50 marcas diferentes. O recorte geográfico deste estudo
é brasileiro, mais precisamente Santa Catarina, e a empresa observada é uma rede atacadista de bens
de consumo. Verificou-se que o modo como o fabricante busca comunicar acerca do potencial de
reuso ou reciclagem do material empregado na embalagem pode gerar dúvida no consumidor. Os
resultados demonstram que não é utilizada uma simbologia padrão na rotulagem ambiental. Ainda
há baixa relação entre as teorias exploradas e a efetiva utilização na rotulagem ambiental, de modo
que se sugere maior aprofundamento desta lacuna em futuros trabalhos. |
pt_BR |
dc.language.iso |
por |
pt_BR |
dc.publisher |
Grupo de Pesquisa Virtuhab |
pt_BR |
dc.subject |
Economia Circular; Rotulagem Ambiental; Desenvolvimento Sustentável. |
pt_BR |
dc.subject |
Circular Economy; Environmental labeling; Sustainable development. |
pt_BR |
dc.title |
Simbologia de selos ambientais e suas implicações para as práticas mercadológicas de sustentabilidade visando à economia circular |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Environmental label features and their implications for sustainability market practices towards a circular economy |
pt_BR |
dc.type |
Article |
pt_BR |