Title: | The influence of training and instruction on the production of verbs ending - ed by brazilian EFL learners |
Author: | Mariano, Mariana Honorato |
Abstract: |
The present research investigates the role played by pronunciation training and pronunciation instruction as two different pronunciation teaching methods in the production of English verbs ending in -ed by beginning-level Brazilian learners of English. The participants of this study were Brazilian learners registered in the English Extracurricular Courses (level 1) of the Universidade Federal de Santa Catarina. They were divided into three groups: Training Group (13 students), Instruction Group (15 students) and Control Group (15 students). The training group received a pronunciation manual developed for this study based on exercises focusing on perception and production practice of the verbs ending in -ed without addressing the rules guiding the pronunciation of this morpheme. The instruction group received the same pronunciation manual but including the explanation of each type of pronunciation of the -ed morpheme. The researcher was in charge of teaching both groups. The study consisted of a pretest, followed by a period of training and/or instruction, depending on the group, and a posttest. The pre and posttests were a production test, which consisted of the recording of short sentences containing the target words. The other instruments used in data collection were (a) a questionnaire assessing biographical and English learning experience information and; (b) a pronunciation manual. The results indicate a positive effect of pronunciation instruction, whereas training alone did not offer satisfactory results. A presente pesquisa investiga o papel desempenhado pelo treinamento e pela instrução como dois diferentes métodos de ensino de pronúncia na produção de verbos em inglês terminados em -ed por estudantes brasileiros em nível inicial de aprendizagem do Inglês como língua estrangeira. Os participantes deste estudo foram alunos brasileiros matriculados no Curso Extracurricular de Inglês (nível 1) da Universidade Federal de Santa Catarina. Eles foram divididos em três grupos: Grupo Treinamento (13 alunos), Grupo Instrução (15 alunos) e Grupo Controle (15 alunos). O grupo treinamento recebeu um manual de pronúncia desenvolvido para este estudo baseado em exercícios para a prática de percepção e produção dos verbos terminados em -ed sem abordar as regras que orientaram a pronúncia deste morfema. Por outro lado, o grupo instrução recebeu o mesmo manual de pronúncia, no entanto incluindo a explicação de cada tipo de pronúncia do morfema -ed. A pesquisadora foi a responsável pelo ensino de ambos os grupos. O estudo consiste em um pré-teste, seguido por um período de treinamento e / ou instrução, dependendo do grupo, e um pós-teste. Os pré e pós-testes consistem em um teste de produção, onde os alunos fazem uma gravação de frases curtas contendo as palavras-alvo. Os outros instrumentos utilizados na coleta de dados foram: (a) um questionário sobre experiência biográfica e aprendizagem em Inglês; (b) um manual de pronúncia. Os resultados indicam um efeito positivo da instrução, no entanto o treinamento não ofereceu resultados significativos. |
Description: | Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente, Florianópolis, 2009. |
URI: | http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/93434 |
Date: | 2012-10-24 |
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274175.pdf | 599.7Kb |