Performance comparison of algorithms for time-energy optimal control in a prototype competition vehicle
Show simple item record
dc.contributor |
Universidade Federal de Santa Catarina. |
pt_BR |
dc.contributor.advisor |
Fancello, Eduardo Alberto |
|
dc.contributor.author |
Pitta, Lucas Fonseca |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-30T20:24:40Z |
|
dc.date.available |
2025-09-30T20:24:40Z |
|
dc.date.issued |
25-06-26 |
|
dc.identifier.uri |
https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/269151 |
|
dc.description |
TCC (graduação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Engenharia Mecânica. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Com o objetivo de encontrar o controle ótimo de um veículo de competição, o trabalho realizou uma comparação entre diferentes modelos físicos de veículos, desde o modelo massa-pontual até um veículo completo com seis graus de liberdade, tração traseira, direção Ackermann e arrasto aerodinâmico, avaliando também distintos métodos de otimização, como SLSQP, SOCP e SQP. Foi demonstrado que o problema é convexo, com hessiana tridiagonal e gradientes esparsos, o que motivou o uso de métodos de segunda ordem. Além disso, foi proposto um protocolo de redução de variáveis do problema de otimização com o uso da pseudoinversa de Moore-Penrose como estratégia de simplificação. A combinação modelo físico - postura de otimização ideal para cada caso foi identificado. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
With the objective of finding the optimal control of a competition vehicle, the work carried out a comparison between different physical models of vehicles, ranging from a point-mass model to a complete six-degrees-of-freedom vehicle with rear-wheel drive, Ackermann steering, and aerodynamic drag, while also evaluating different optimization methods such as SLSQP, SOCP, and SQP. It was shown that the problem is convex, with a tridiagonal Hessian and sparse gradients, which motivated the use of second-order methods. Furthermore, a variable-reduction protocol for the optimization problem was proposed using the Moore-Penrose pseudoinverse as a simplification strategy. The ideal pairing of physical model and optimization approach for each case was identified. |
pt_BR |
dc.format.extent |
107 f. |
pt_BR |
dc.language.iso |
eng |
pt_BR |
dc.publisher |
Florianópolis, SC. |
pt_BR |
dc.rights |
Open Access. |
en |
dc.subject |
Controle Ótimo |
pt_BR |
dc.subject |
Otimização de Trajetória |
pt_BR |
dc.subject |
Dinâmica Veicular |
pt_BR |
dc.subject |
Otimização temporal-energética |
pt_BR |
dc.subject |
Veículos Autônomos |
pt_BR |
dc.title |
Performance comparison of algorithms for time-energy optimal control in a prototype competition vehicle |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Performance comparison of algorithms for time-energy optimal control in a prototype competition vehicle |
pt_BR |
dc.type |
TCCgrad |
pt_BR |
dc.contributor.advisor-co |
Fogaça, Matheus Janczkowski |
|
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
Statistics
Compartilhar