Sustainability and social inclusion as university teaching and extension activities in Univille

DSpace Repository

A- A A+

Sustainability and social inclusion as university teaching and extension activities in Univille

Show simple item record

dc.contributor.author Santos, Adriane Shibata
dc.contributor.author Dickie, Isadora
dc.contributor.author Cavalcanti, Anna Luiza
dc.contributor.author Pfeiffer, Karla
dc.date.accessioned 2023-06-21T21:26:48Z
dc.date.available 2023-06-21T21:26:48Z
dc.date.issued 2023-06-05
dc.identifier.issn 2596-237X
dc.identifier.uri https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/247100
dc.description.abstract This paper presents the report and results of teaching and extension activities of the Brinequo Project, developed since 2018 and which integrates the Teaching, Research and Extension activities of Univille. The project aims to develop recreational and educational toys that can be used in the treatment and rehabilitation of people with disabilities and as stimuli for the elderly. A participatory approach was used, involving academics from two classes of the Design course in the discipline Design, Ethics and Sustainability. To achieve the project's objective, the active learning methodology "Crowd-Design" was used in a participatory process carried out asynchronously through an online platform called "Cria Junto", that allows students to share their ideas and, in an interactive process, gradually optimize their proposals based on suggestions and contributions from colleagues, professors and professionals who work in the project's partner entities. As a result of teaching and extension activities, twenty games were created, nine games for people with disabilities and eleven for elderly people. pt_BR
dc.description.abstract Neste artigo são apresentados o relato e os resultados de atividades de ensino e extensão do Projeto Brinequo, vigente desde 2018, e que integra as atividades de Ensino, Pesquisa e Extensão da Univille. O projeto tem como objetivo desenvolver brinquedos lúdico-educativos que possam ser utilizados no tratamento e reabilitação de pessoas com deficiência (PCD) e como estímulos para idosos. Utilizou-se a abordagem participativa, envolvendo acadêmicos de duas turmas do curso de Design na disciplina Design, Ética e Sustentabilidade. Para alcançar o objetivo do projeto, foi utilizada a metodologia de aprendizagem ativa "Crowd-Design" em um processo participativo realizado de maneira assíncrona por meio de uma plataforma on-line denominada "Cria Junto". A plataforma permite que estudantes socializem suas ideias e, em um processo interativo, otimizem suas propostas gradativamente com base nas sugestões e contribuições de colegas, professores e profissionais que atuam nas entidades parceiras do projeto. Como resultado das atividades de ensino e extensão foram criados vinte jogos, sendo nove jogos para o público de pessoas com deficiência e onze para o público idoso. pt_BR
dc.language.iso pt_BR pt_BR
dc.publisher Grupo de Pesquisa Virtuhab/ UFSC pt_BR
dc.subject Crowd-Design pt_BR
dc.subject Teaching-Learning Activities pt_BR
dc.subject Curricularization of University Extension pt_BR
dc.subject Atividades de Ensino-Aprendizagem pt_BR
dc.subject Curricularização da Extensão pt_BR
dc.title Sustainability and social inclusion as university teaching and extension activities in Univille pt_BR
dc.title.alternative Sustentabilidade e inclusão social em atividades de ensino e extensão na Univille pt_BR
dc.type Article pt_BR


Files in this item

Files Size Format View Description
VOLUME 2 67-73.pdf 3.286Mb PDF View/Open Artigo

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar