Title: | DESIGN AND SOCIAL INOVATION: DESIGN E INOVAÇÃO SOCIAL; DESIGN E INOVAÇÃO SOCIAL: DESIGN AND SOCIAL INOVATION |
Author: | Freitas, Sydney Fernandes de; Werner, Patrícia Borba |
Description: |
This paper presents Design as a technology and from this premise intends to relate it to the innovation process. Therefore, we introduce some concepts and definitions of innovation, as well as its taxonomy. First, we focus on technological innovation, since its straight relation to Design, Science and Technology. Through the text, other forms of innovation are presented, as Service Innovation, a sector that is increasingly valued by companies concerned to consume fewer products and think in a sustainable way. Thus, the service design helps create new services or improve existing ones in order to make them more useful and efficient for organizations. It's new area of Design, more holistic, multidisciplinary and integrative, which aims to provide innovative approaches for companies and government, so that they can meet the contemporary socio-economic challeng (MORITZ, 2005). Furthermore, Social Innovation can also provide a new way to sustainability, especially when it comes with Design tools. Social Innovation is a movement of activities and new services that intend to meet social needs. They are generally developed and spread by organizations with social purposes. Este artigo apresenta o Design como uma tecnologia e, a partir dessa premissa, tem como objetivo relacioná-lo com o processo de inovação. Para tanto, introduz alguns conceitos e definições de inovação, bem como sua taxonomia. Primeiramente, a inovação tecnológica é abordada, por ter relação direta com o Design, ciência e tecnologia. Ao longo do texto, outras formas de inovação são apresentadas, como a inovação em serviços, setor que é cada vez mais valorizado por sociedades preocupadas em consumir menos produtos e tornar o meio ambiente mais sustentável. Em paralelo a esse movimento, o Design de serviços ajuda a criar novos serviços ou melhorar os já existentes, de modo a torná-los mais úteis e eficientes para as organizações. É nova área de atuação do Design, holística, multidisciplinar e integradora, que tem como objetivo aparelhar as empresas e o governo com abordagens inovadoras para que elas possam enfrentar os desafios socioeconômicos contemporâneos (MORITZ, 2005). Nesta direção, encontra-se também a inovação social, que quando associada ao Design visa proporcionar um novo caminho para a sustentabilidade. São atividades e serviços inovadores que tem o objetivo de atender necessidades sociais. Em geral, são desenvolvidas e difundidas por meio de organizações com fins predominantemente sociais. |
URI: | https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/246120 |
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
1128-Texto do artigo-3879-1-10-20151110.pdf | 175.4Kb |
View/ |