Aplicação de Machine Learning em dataset de consultas médicas do SUS
Show simple item record
dc.contributor |
Universidade Federal de Santa Catarina |
pt_BR |
dc.contributor.advisor |
Todesco, Jose Leomar |
|
dc.contributor.author |
Bertozzo, Richard Junior |
|
dc.date.accessioned |
2019-12-09T22:18:17Z |
|
dc.date.available |
2019-12-09T22:18:17Z |
|
dc.date.issued |
2019-11-26 |
|
dc.identifier.uri |
https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/202663 |
|
dc.description |
TCC(graduação) - Universidade Federal de Santa Catarina. Centro Tecnológico. Sistemas de Informação. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
The Brazilian Unified Health System (SUS) is the only form of health care for a large part of
Brazilian population, it is a gigantic system that has several failures. The queues for medical
consultation in SUS is one of the major problems of this system, affecting the entire population
that needs this basic service. There are long queues and a long waiting time for medical
consultation or procedures. By using data of medical consultation and patient information as
input, it is possible to develop an analytical model that uses the concept of data science and
machine learning to predict whether the patient is a possible candidate to miss an appointment,
assisting health center professionals to be able to advance other appointments or take action to
reduce the queue. Then, as a result of the research, classifiers were presented using existing
machine learning techniques and exploratory analysis to visualize the obtained results and
relevant data characteristics. After applying several algorithms, it is possible to predict the
profile of patients most likely to miss with a certainty of 80%. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
O Sistema Único de Saúde (SUS) é a única forma de assistência médica para uma grande parte
da população brasileira. O SUS é um sistema gigantesco e há falhas. As filas para consulta no
SUS é um dos grandes problemas desse sistema, afetando toda a população que necessita desse
serviço básico. Existindo grandes filas e tempos de esperas para consultas ou procedimentos.
Empregando as informações de consultas SUS e dos pacientes como entrada, é possível
desenvolver um modelo analítico que faz uso do conceito de ciência de dados e aprendizado de
máquina para predizer se o paciente é um possível candidato a faltar a consulta marcada,
auxiliando profissionais de centros de saúde para poder adiantar outras consultas ou tomar ações
para a fila diminuir. Então, como resultado da pesquisa, foram apresentados classificadores
utilizando técnicas já existentes de aprendizado de máquina e análise exploratória para
visualização dos resultados obtidos e características relevantes do conjunto de dados. Após a
aplicação de vários algoritmos é possível prever o perfil dos pacientes mais propensos a faltar
com um grau de certeza de 80%. |
pt_BR |
dc.format.extent |
100 f |
pt_BR |
dc.language.iso |
por |
pt_BR |
dc.publisher |
Florianópolis, SC |
pt_BR |
dc.rights |
Open Access |
|
dc.subject |
Ciência de Dados |
pt_BR |
dc.subject |
Inteligência Artificial |
pt_BR |
dc.subject |
Aprendizado de máquina |
pt_BR |
dc.subject |
Filas consultas do SUS |
pt_BR |
dc.title |
Aplicação de Machine Learning em dataset de consultas médicas do SUS |
pt_BR |
dc.type |
TCCgrad |
pt_BR |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
Statistics
Compartilhar